RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
KELAS PEMULIHAN KHAS
PERKARA | KUMPULAN A | KUMPULAN B |
NAMA MURID | Dyg Nur Ayuni Awg Asagah Noor Asykin Kamal Nuraeryka Ramlee | Muhd. Halifie bin Manja Saifudin bin Julaihi |
TAJUK | Operasi Tambah dalam lingkungan sepuluh | Operasi Tambah dalam lingkungan sepuluh |
KEMAHIRAN | 5.3 Melengkapkan ayat matematik bagi operasi tambah yang melibatkan nombor hingga 10. 5.4 Meyelesaikan operasi tambah dalam bentuk lazim. | 5.2 Menulis ayat matematik bagi operasi tambah melalui prosespenyatuan. 5.3 Melengkapkan ayat matematik bagi operasi tambah yang melibatkan nombor hingga 10. |
OBJEKTIF P & P | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,murid-murid sekurang-kurangnya dapat: 1. Menyelesaikan 8 daripada 8 ayat matematik bagi operasi tambah dengan betul. 2. Menyelesaikan 8 daripada 8 operasi tambah dalam bentuk lazim dengan betul. 3. Dapat menjawab dengan betul 7 daripada 8 bagi penyelesaian masalah operasi tambah. | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,murid-murid sekurang-kurangnya dapat : 1. Mengenalpasti konsep tambah dan simbol tambah dan sama dengan. 2. Menyelesaikan 5 daripada 8 ayat matematik bagi operasi tambah dengan betul. 3. Menyelesaikan 6 daripada 10 operasi tambah dalam bentuk lazim dengan betul. |
PENGALAMAN SEDIA ADA | Mengenal angka 1 hingga 10, operasi tambah dalam lingkungan 10. | |
ALAT BANTU MENGAJAR | -Komputer riba -Guli -Permainan Memancing -Carta | -Komputer riba -Guli -Permainan Menembak Belon Air -Carta |
PENERAPAN NILAI | Bekerjasama Kesungguhan Kreativiti | |
KEMAHIRAN BERFIKIR | Penyelesaian masalah secara relatif Penyesuaian Penggabungan | |
SET INDUKSI (8 MINIT) | · Guru meminta murid-murid duduk mengikut kumpulan masing-masing. · Guru dan murid menyanyikan lagu “Counting Sheeps”. · Murid mengayakan gerak badan mengikut rentak musik. | |
PERKEMBANGAN Langkah 1 (15 minit) | Permainan: 1. Guru menyediakan permainan memancing ikan magnet yang disusun di suatu sudut kelas kepada murid. 2. Murid dikehendaki memancing ikan magnet di dalam air besen yang mengandungi penyelesaian masalah. 3. Murid perlu menyelesaikan masalah matematik yang terdapat pada ikan magnet tersebut. 4. Murid yang dapat menyelesaikan masalah matematik yang terbanyak dan betul akan dianggap pemenang. | Interaksi:
|
Langkah 2 (15 minit) | Interaksi: 1. Guru menyediakan serta menerangkan soalan dan contoh bagi penyelesaian masalah operasai tambah dalam lingkungan sepuluh. 2. Murid mendengar dan memberi respon kepada penerangan guru. 3. Guru menyoal murid secara giliran dan latih tubi bagi memperkukuhkan pemahaman mereka. 4. Murid menjawab soalan dengan menulis jawapan di papan putih. 5. Guru akan menyemak jawapan murid dan memperbetulkannya. | |
Langkah 3 (15 minit) | Latihan: 1. Guru mengedarkan latihan kepada murid dan mengarahkan murid untuk menyelesaikan penyelesaian masalah bagi operasi tambah. 2. Murid-murid membuat latihan dengan menulis jawapan dalam tempat jawapan yang disediakan. | Permainan: 1. Guru menyediakan permainan menembak belon air di dalam besen kepada murid. 2. Murid dikehendaki menembak belon air di dalam besen. 3. Murid perlu menyelesaikan ayat matematik dalam bentuk lazim yang terdapat dalam belon tersebut. 4. Murid yang dapat menyelesaikan ayat matematik yang terbanyak dan betul akan dianggap pemenang. |
PENUTUP (7 minit) | · Guru menyoal setiap kumpulan mengenai tajuk yang telah dipelajari. · Guru menyampaikan hadiah ekonomi token kepada murid yang mendapat banyak bintang. · Guru dan murid menyanyikan semula lagu “Ten little Indians” sebelum bersurai. |
No comments:
Post a Comment